Бліц-турнір "Кращі знавці української мови та історії"

Ведучий

Як гул століть, як шум віків,

Як бурі подих, — рідна мова.

Вишневих ніжність пелюстків,

Сурма походу світанкова,

Неволі стогін, волі спів,

Життя духовного основа.

О мово рідна! Золота колиско,

В яких світах би не бувала я, —

З тобою серцем, і по-українськи

Я вимовляю мамине ім’я.

Ведучий. Доброго дня, шановні! Сьогодні ми зібралися, аби вшанувати рідне слово та історію нашої держави. Адже одним із найцінніших скарбів, які

успадковує кожний народ від своїх пращурів, є, безперечно, його мова, а історія нашої країни така багата та різноманітна, що ми ніколи не втомимось її вивчати.

Ведуча. Мова та історія країни — це душа народу, святиня, з якою пов’язане не тільки минуле народу і його сьогодення, а й прийдешні віки.

А розпочнуть наше свято Тищенко Тетяна та Крістіна

Ведучий. І сьогодні ми з вами визначимо, хто з учнів нашої школи є справжніми знавцями рідної мови та історії. Отож розпочнемо. У нашій грі беруть учать збірні

команди восьмих класів, дев'ятих, збірна команда 10 та 11 класів.

За ходом нашої гри буде слідкувати, а також визначати переможця буде журі у складі:

1. Вчитель історії Кондратьєв А.В.

2. Бібліотекар Соколова Світлана

3. Вчитель української мови та літератури Сидоренко Лідія Андріївна

Бліц-турнір проходитиме у кілька конкурсів. Правильно відповідаючи на питання, виконуючи різні запропоновані завдання, команда отримуватиме бали. Переможе

та команда, яка набере найбільшу кількість балів.

1 конкурс "Далі, далі..."

Ведучий: Я буду ставити запитання командам по черзі. Якщо ви не знаєте відповідь, то кажете "Далі". Час на обговорення не дається, відповідаємо відразу. За кожну

правильну відповідь отримуєте 1 бал.

8 клас

  1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
  2. Що в перекладі з грецької означає слово «Біблія»? /Книга/.
  3. Назвіть останній відмінок української мови. (Кличний)
  4. Замініть вислів «ледача людина» одним словом. (Ледар)
  5. Як називали київського князя, який загинув від укусу  гадюки? /Олег/.
  6. Словник про значення слів. /Тлумачний/.
  7. Перекласти українською мовою слово «хрустальный». (Кришталевий)
  8. Що означає фразеологізм «як сніг на голову»? (несподівано)
  9. Як називається чуже мовлення, передане дослівно? (Пряма мова)
  10. Що означає слово «козак»? (вільний)

 

9 клас

  1. З чого складається граматична основа речення? (Підмета і присудка)
  2. Другорядний член речення, який відповідає на питання Який? Яка? Яке? (Означення)
  3. Яка літера в українській мові не дає звуку? (Ь)
  4. Що вивчає пунктуація? (Вживання розділових знаків)
  5. Як називається розділ науки, який вивчає лексичний склад мови? (Лексикологія)
  6. Чому козацькі укріплення називалися Січчю? (Були збудовані з рублених або січених із дерева колод.)
  7. Що козаки обов’язково будували на Січі? (Церкву.)
  8. Що було атрибутом гетьманської влади? (Булава.)
  9. Як відомо, козаки мали свій флот, який складався з великих човнів. Скажіть, будь ласка, як вони називалися. ( Чайки або байдаки.)
  10. Цей київський князь відомий своєю просвітницькою діяльністю, а тому й одержав прізвисько Мудрий (Ярослав)

10-11 клас

  1. Скільки звуків в українській мові? (38)
  2. Скільки частин мови в українській мові? (10)
  3. З яких літер в українській мові не починаються слова? (Ь, И)
  4. До якого роду належить іменник сирота? (Спільного)
  5. Чи ставиться апостроф у слові ТЬМЯНИЙ? (Ні)
  6.  Перекласти на українську мову слово «одуванчик». (Кульбаба)
  7. Назвіть київського князя, якого у літописах його називають „віщим". Присвятив йому свою поему О.С.Пушкін (Олег)
  8.  Спочатку цей князь віддавав перевагу язичеству, а потім ввів Це на Русі, а у 1988 році святкували 1000-ліття Цього на Русі. Назвіть Це. Назвіть ймення князя.
  9. (Християнство, Володимир Великий)
  10. Кожного дня о 12 годині, на Запорізькій  Січі лунав гарматний постріл. А до чого цей постріл закликав запорожців? (Скликав їх на обід)
  11. Символ гетьманської власті? (Булава).

2. Конкурс "Чорна скринька"

Кожна  команда повинна відгадати, що лежить у чорній скриньці за моїм описом цього предмета. На обговорення 1 хвилина, якщо готові відповідати - підіймаємо

сигнальну картку. За правильну відповідь один бал.

8 клас: Цей предмет належить до українських національних символів-оберегів, вони бувають досить різноманітні. В Україні їх налічують 77 видів. Його називають “знахар”

душі, в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, береже волосся.

9 клас: Українці з давніх часів їх також вважали за обереги. Вони мали оберігати житло від злих сил, а людину — від негараздів. Цей предмет дуже часто оспівували в

українських піснях. Їх дарували на різноманітні свята.

10-11 клас: Послухайте про наступний таємний предмет. Не було у запорізьких козаків нічого дорожчого. Козак настільки зріднився з ним, що міг передавати йому свої

бажання й думки легким дотиком руки, ласкою, стиха мовленим словом.

3.Конкурс  "Сім чудес України"

Ведучий: Кожна команда повинна розказати про історичне місце України, яке я їм запропоную: Херсонес (9 клас), Києво-Печерська лавра(10-11), Острів Хортиця (8 клас).

Всі ці місця належать до чудес України. Вам потрібно коротко на 5 речень розказати про це місце: де знаходиться, коли його відкрили чи створили, та які події з ним пов'язані.

На роздуми 3 хвилини. Відповіді оцінюються від одного до 5 балів.

А поки наші знавці радяться, для вас співає Тищенко Тетяна.

Отже, команди вже готові.

4. Конкурс  "Відомі українці"

За поданим описом відомого українця, вам потрібно указати його ім'я, та сказати, чим він був відомий в Україні. ( 1-3 балів)

Його було офіційно зараховано "стороннім учнем" до Академії мистецтв. Український митець із великою жадобою слухає лекції в академії, багато читає, користується бібліотекою

Брюллова, пише вірші, відвідує театр, виставки, музеї - швидко знання. 1838 року знайомиться із художником Штернбергом. Сам стає художником. (Шевченко)

У своїй творчості вона тяжіла до ліро-епосу, вона написала такі твори “Давня казка”, “Роберт Брюс, король шотландський”, “Віла посестра”, “Ізольда Білорука”. І хоч переважають

тут іноземні сюжети, але це не значить, що вона відривалась від рідного ґрунту. Незважаючи на “чужі” образи, поетеса ставить проблеми, які були злобою дня Тогочасного суспільства. (Леся Українка).

Коли він вийшов на історичну арену, українські землі знемагали від Речі Посполитої, яка у 1569 році об’єднала Польське королівство і Велике князівство Литовське. Польська шляхта

прагнула привласнити величезні простори української землі та закріпачити її людей…Він став найвидатнішим представником українського козацтва, говорять історики, що за період

козацької історії, коли запалала визвольна війна, то ніколи не обійдеться

їхня думка без згадки про славного Гетьмана. (Богдан Хмельницький)

5. Конкурс "Великий Кобзар"

Кожна команда прослуховує запис вірша Т.Г. Шевченка, та після паузи повинна його закінчити. За правильну відповідь 1 бал.

1."Мені 13-й минало"

2. "Заповіт"

3."Сон"

6.Конкурс "Відеозапитання"

І останній конкурс нашого турніру це відеозапитання. Вони будуть за однією темою, а саме пов'язані з такою історичною особистістю, як Тарас Бульба. Ви вже знайомі з цим твором

Миколи Гоголя та з історичними подіями, які описуються в ньому. І звичайно дивилися екранізацію цього твору. Ви повинні подивитись уривок із кінофільму "Тарас Бульба", і після

цього відповісти на мої запитання. Кожній команді по уривку. Якщо вони  не відповідають, то відповісти зможуть їх суперники, піднявши сигнальну картку. За правильну та розгорнуту

відповідь, журі поставить від 1-5 балів..

1 уривок - Тарас вбиває Андрія.

2 уривок - Зустріч Тараса з Євреєм.

3 уривок - страта Тараса.

Вед.: А поки журі підраховує результати, для вас співає Бусля Олександра.

Нагородження команд.